zondag 19 juli 2015

Beginnen met hardlopen

Hardlopen. Ik moet eerlijk toegeven dat het niet mijn favoriete bezigheid is en dat ik het het liefst oversla. Het opstaan van de bank en het omkleden kost nog de meeste energie. Maar als ik eenmaal bezig ben, valt het toch altijd reuze mee. Na een aantal zomers heb ik een paar tips die mij helpen om weer te beginnen én te blijven hardlopen.

fashion sport

Tip 1: Blijf realistisch
Je kunt de eerste paar weken wel een route van een paar kilometer uitstippelen, maar de kans is groot dat je dit niet volhoud. Het is goed om een doel voor ogen te nemen om jezelf uit te dagen, maar het werkt niet motiverend als je dit doel elke keer niet haalt. Daarnaast ben je erg gevoelig voor blessures als je je spieren in een keer zo zwaar belast. Als je niet zo goed weet waar je moet beginnen, kun je een hardloopschema voor beginners zoeken. Deze vindt je gewoon via Google en traint je tot een bepaald doel. Je kunt er voor kiezen om een x aantal kilometers te lopen of om bijvoorbeeld aaneen gesloten 30 minuten te lopen. 

Tip 2: Regelmaat
Probeer 3 tot 4 keer per week te lopen. Dan zul je merken dat je conditie vooruit gaat. Een keer per week hardlopen heeft eigenlijk niet zoveel zin en is zonde van de moeite.

Tip 3: Zoek een Hardloopbuddy
Als je altijd een smoes voor alles hebt, kun je misschien iemand zoeken om samen mee te lopen. Als je afspraken maakt, zeg je waarschijnlijk minder snel af. En daarnaast is het een stuk gezelliger onderweg.

Tip 4: Wees creatief 
Als je net als ik dat eindeloze rennen maar niks vindt, kun je interval training doen. Bij intervaltraining loop je kortere afstanden met een hoger looptempo. Een bijkomend voordeel van intervaltraining is dat je sneller conditie opbouwt. Ik vind het leuk om in estafette vorm te lopen. Een iemand loopt een afgesproken afstand en vervolgens begint de volgende met lopen. Verder kun je er natuurlijk ook een wedstrijd van maken. Want wie wil er een verliezer zijn? Niemand waarschijnlijk. Als je zo samen loopt zul je minder snel opgeven.

On The Way To The Fashionland!

Tip 5: Warming up en cooling down
De warming up en de cooling down zijn heel belangrijk om blessures te voorkomen. Begin daarom altijd met je spieren om te warmen door bijvoorbeeld een klein stukje te joggen. Meestal rek ik daarna altijd. Vooral je liezen en hamstrings zijn gevoelige plaatsen voor blessures. Aan het eind doe je hetzelfde als een cooling down.

Tip 6: Vind je tijdstip
In de loop der tijd heb ik ontdekt dat ik het liefst 's avonds na het eten loop. Vaak is het dan al een beetje afgekoeld waardoor het niet al te warm is. Je kunt natuurlijk ook 's ochtends lopen. Maar ik ben vaak nog niet helemaal wakker en loop dan minder lekker. Probeer vooral uit wat je fijn vindt.

Last but not least tip 7: Zet door.
Hardlopen is ook een kwestie van doorzetten. De eerste paar weken is het vaak zwaar en loop je maar kleine stukken. Maar ik merk dat ik het leuker ga vinden zodra het beter gaat. Je bent lekker buiten en tijdens het sporten maak je het gelukshormoon endorfine aan. En sporten is natuurlijk gezond. 

Sure you can!

Genoeg redenen dus om lekker te beginnen met hardlopen.

bron foto's WeHeartIt

1 opmerking: