zondag 2 juni 2013

Once upon a time in Rome: Day 1

Het is alweer een tijdje geleden, maar zeker een reis die ik never nooit ga vergeten: de Romereis. Het was echt fantastisch. Je hebt al zo veel plaatjes gezien, maar alles is zo veel groter en indrukwekkender dan je denkt. Rome moet je zeker één keer in je leven gezien hebben. Ik ga nu een soort reisverslag maken en zal van elke dag dan ook een hoop foto's posten met natuurlijk het verhaal. Hopelijk kan ik je dan een klein beetje laten zien hoe mooi Rome en ook Sorrento en Napels zijn. Vandaag dag 1.

Rond twee uur moesten we verzamelen op school. Daarna zouden we met een bus vol hypere pubers naar het vliegveld van Rotterdam rijden. Vervolgens hup in het vliegtuig van Transavia op naar Rome. Na een vlucht van een uur en drie kwartier kwamen we dan eindelijk aan. Ik had pas één keer eerder gevlogen, dus ik vond het best spannend. Vooral de alpen zagen er heel indrukwekkend uit. Al die besneeuwde bergtoppen die boven de wolken uitsteken. Daarna werden we met de bus naar het hotel gebracht, kamers verdeeld enz. We sliepen in het hotel Washington-Resi. Een klein hotel midden in de stad vlak bij station Termini, waarvandaan al het openbaar vervoer vertrekt. Super handig! Maarja, ondertussen was het al half elf en we hadden al vanaf half drie niet meer gegeten. Dus na het eten gingen we 'meteen' naar bed.

De volgende dag begon het pas echt, want er stond voor elke dag een zwaar programma opgesteld. Om half zeven ging de wekker, omdat we al weer om half acht moesten ontbijten. Het ontbijt was niet bepaald zoals bij ons. Laten we zeggen echt totaal niet! In een klein zaaltje stond een tafel vol met taart, chocolade croissant en cake. Aanvallen maar!

Om negen uur precies vertrokken we met de metro naar het Colosseum. Helaas konden we niet naar binnen, maar vanbuiten ziet het er ook al super uit. Onze rondleiding begon op het Forum Romanum. Dit was tijdens de Romeinse tijd het middelpunt van Rome. Helaas is er nu weinig van over op een paar ruïnes na, maar het was leuk om gezien te hebben. (Foto's: Uitzicht door een triomfboog, overblijfselen Tempel van Vesta)

Daarna gingen we verder naar de enorme triomfboog van Constantijn. Een enorme boog tegenover het Colosseum. Het was intussen al zo'n 23/24 graden geworden, een behoorlijk verschil met Nederland. Een monument (als je het zo nog kan noemen) wat boven de hele stad uitsteekt is het monument van Victor Emanuel II. Dit monument is gebouwd ter ere van de eenwording van Italië. Het moest dan ook staan voor een nieuw tijdperk die het Romeinse tijdperk (alle resten van Romeinse bouwwerken )en het Katholieke geloof (de Sint Pieter) moest overtreffen. Vanuit dit monument lopen drie rechte wegen dwars door Rome, zodat het overal te zien is. Een leuk weetje is dat ze verwacht hadden dat het witte marmer naar verloop van tijd wel zou verkleuren. Dit is echter nooit gebeurt, waar veel mensen nog kritiek op hebben. Oordeel zelf maar.

Na de eerste wandeling hadden we 2 uur pause. Dit was echt wel nodig, ondanks dat we pas net begonnen waren was deze reis niet al te aardig voor je voeten...

's Middags hadden we de eerste themawandeling. Rome bevat niet alleen veel Romeinse bouwwerken, maar ook enorm veel kerken. In deze wandeling bezochten we 5 kerken en de Trevi fontein.

In heel Rome zie je dit soort familiewapens. Elke pauselijke familie had zo'n wapen. Deze kerk (ik kan de naam even niet meer terugvinden) is gebouwd door de familie van de Barberini, te herkennen aan de 3 bijen.

Santa Marria Magiorre

Santa Marria Maggiore, het Cassettenplafond

Sant' Andrea al Quirinale, de koepel

We eindigden bij de Trevi fontein. Zelf vond ik het meer een soort paleis waar de fontein is ingebouwd, zo groot was het. Vroeger werd de fontein door middel van aquaducten voorzien van bronwater. Nu is het vooral een trekpleister voor toeristen (en dat viel zeker te merken).

's Avonds hadden we wat vrije tijd, nadat we met de hele groep gegeten hadden. Eerst gingen we met de metro over de Tiber, maar daar konden we het niet helemaal vinden. Uiteindelijk zijn we terug gegaan naar de Trevi fontein. Daarna nog even snel een Roma trui, een I <3 Roma bandje en natuurlijk een echt Italiaans ijsje scoren en dan snel met de metro naar het hotel. We kwam net op tijd aan, anders hadden we huisarrest gehad. Oeps. Een vermoeide maar geslaagde eerste dag. Er volgt snel meer!