dinsdag 11 september 2012

Back to basic

Zoals sommigen misschien al gemerkt hadden zijn er wat dingen veranderd aan mijn blog qua lay-out. Ik was niet helemaal tevreden over mijn blog en ik wilde/ga er nog wat aan veranderen. Ook ga ik weer schrijven in het Nederlands. Daar dacht ik ook al over na en eigenlijk heb ik het officieel besloten door deze column geschreven door Joanne voor girlscene:

Vaak krijg ik de vraag hoe ik het voor elkaar krijg om zoveel, zo snel en bovenal creatieve schrijfsels op papier te zetten. Daar heb ik nooit echt een duidelijke antwoord op. Creatief en fictief schrijven is een bepaald gevoel. Je zult wel denken: “Ja mevrouwtje van Ingen, dat heb jij makkelijk gezegd. Leuk hoor, dat je het voor je houdt. Bang voor concurrentie?”

Dan heb je mij zojuist een uitdaging gegeven als je bovenstaande gedachte volstrekt onzinnig vindt…

schrijven is een vak apart

Er komen niet zoveel regels bij het schrijven van een verhaal, een column of een manuscript kijken. In theorie – flauw woordgrapje – is er zowaar geen theorie over “het schrijven van…” De puntjes mag je zelf aanvullen.

Toch zijn er wel een aantal richtlijnen die je enigszins kunnen helpen.
Inspiratie. Ik weet niet in hoeveel talen ik het duidelijk wil maken, maar inspiratie is het allerbelangrijkste. Daarop heeft menig een gebekt mondje al meteen een weerwoord. Namelijk: Wat moet je doen als je geen inspiratie hebt? Simpel.
Forceren. Natuurlijk, als je met je handen in het haar zit en je krijgt in een halfuur tijd nog geen woord op papier hebt, dan zou ik ook even een break nemen.

schrijven is een vak apart
Er is een manier om inspiratie te forceren. Eerst moet je vinden wat jouw bron van de eeuwige inspiratie is. Ik heb lange tijd gedacht dat enkel muziek mijn muze was, maar dat had ik verkeerd. Ik heb eens een workshop gehad van een fantasyschrijver die ook zeer gefascineerd raakte van werktuigen – je weet wel, messen gehakt uit steen enzo – uit de oudheid. Ik kan je nog sterker vertellen dat hij door het vinden van drie vrijwel identieke steentjes op een strand in Griekenland zo gefascineerd raakte dat hij op basis daarvan acht boeken heeft geschreven. Volgens hem was dat – ik heb niet zoveel verstand van archeologie – een zeer unieke vondst.

schrijven is een vak apart

Kijk, daar houden we van. Zo begon ik mijn inspiratie ook te putten uit de kleine dingen. Conclusie: diezelfde avond schreef ik acht a4tjes vol in twee uur tijd.

Buiten het vrijwel mythische aspect dat we inspiratie noemen, komen er nog een aantal punten bij kijken:
- Redigeren, redigeren en redigeren! Neem desnoods een taalfreak in de arm om ieder foutje eruit te vissen.
- Van schrijven gaat men schrijven. Je hoeft niet een gedetailleerd en uitgedokterd plot te weten als je begint, dat komt vanzelf!
- Research. Waar speelt het zich af? Wat is daar het klimaat en hoe ziet het huis van je hoofdpersoon eruit? Zet dit vooraf voor jezelf op papier. Niets is zo irritant als feiten die niet kloppen.
- Lees minstens zoveel als je schrijft. Steven King gaat daar overigens wel erg ver in: Hij leest minstens zes uur per dag om 2000 woorden te schrijven.
- Doe een cursus. Zelf heb ik twee cursussen gevolgd aan de Schrijversvakschool in Amsterdam. Daar ben ik absoluut niet dommer van geworden!

schrijven is een vak apart
- Schrijf nooit zonder een goede fles aanmaak op je bureau, het liefst Slimpie. Je weet nooit wanneer je dorst gaat krijgen.
- Lak geen nagels tijdens een inspiratiebom.

Oké, ik geef toe: die laatste twee regels zijn vooral op mijn persoonlijk van toepassing. Maar he, ik kan ze er maar beter bijzetten, misschien help ik je er wel mee. Je weet het nooit, als we die theorieën rond dubbelgangers moeten geloven dan moet ik hier toch minstens één iemand meehelpen.

schrijven is een vak apart

Hoe dan ook, dit zijn de tips die ik door de jaren heen heb vergaard, die over het algemeen door schrijvend Nederland worden – weet je wat? Bullshit. Allemaal onzin. Want wat ik door de jaren heen heb gedaan is vooral mijn eigen pad uitstippelen en daarbij heb ik mij zeker niet aan richtlijnen gehouden. De enige tip die ik je op schrijvend gebied kan meegeven is om je hart te volgen.

Zo, column finished. Eigenlijk had dit met veel minder woorden gekund. But you got the clue, right?

Door: Joanne

Maar nu vraag je je vast af: Wat heeft deze column te maken mijn keuze? Nou, mijn Engels is niet heel goed, dus vond ik mijn verhalen vaak saai. Doordat ik niet echt een grote, Engelse woordenschat heb, kon ik niet echt zeggen wat ik graag wilde zeggen. Vandaar dus! En verder vond ik dit ook een super column die ik graag met jullie wilde delen. Tips voor mijn blog zijn altijd welkom :).

Lots of love

Ryanne

3 opmerkingen:

  1. Goed dat je weer Nederlands gaat schrijven dan! Ik kom pas voor het eerst op je blog, dus ik ben benieuwd. :) Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi! Ik zag je reactie bij mijn artikel op GS. Leuk dat je mijn column heb geplaatst met mij in de credits! Bedankt!

    Liefs,

    Joanne

    BeantwoordenVerwijderen